Za co odpowiada parownik w układzie klimatyzacji?

Za co odpowiada parownik w układzie klimatyzacji?

Sprawne działanie układu klimatyzacji jest uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim każdy element powinien doskonale pełnić swoją funkcję. Układ klimatyzacji jest zamknięty, dlatego obieg czynnika chłodniczego powinien przebiegać w niezakłócony sposób. W tym celu należy dbać o poszczególne elementy tworzące klimatyzację w samochodzie, a jednym z nich jest głęboko ukryty parownik klimatyzacji.

Dlaczego zapomina się o parowniku?

Głównym powodem, dla którego w ogóle zapomina się o obecności parownika, jest jego ulokowanie. Znajduje się on pomiędzy komorą silnika a kabiną pasażerską i jest słabo dostępny. Przyczynia się to także do zapominania o jego odpowiedniej konserwacji i czyszczeniu. Jednakże to właśnie parownik klimatyzacji jest tym elementem układu, który sprawia, że klimatyzacja w ogóle działa tak, jak powinna. Trudnodostępne umiejscowienie parownika przyczynia się do tego, że np. pojawiają się nieprzyjemne zapachy w samochodzie. Niekorzystna lokalizacja utrudnia też odpowiednią diagnostykę parownika, który to nieraz może okazywać nieszczelny.

Główne zadania parownika

Do zadań parownika w układzie klimatyzacji należy „produkowanie” zimnego powietrza potrzebnego latem, a także osuszanie powietrza z wilgoci i ewentualne ogrzewanie go zimą. Parownik odpowiada również za:

  • odparowywanie czynnika chłodniczego do postaci przegrzanej pary,
  • nagrzewanie powietrza – w przypadku części samochodów można spotkać się z tym, że parowniki pełnią funkcję nagrzewnicy,
  • pochłanianie do czynnika chłodniczego ciepła z powietrza, które przepływa przez parownik – klimatyzacja pobiera ciepło, a nie chłodzi,
  • oczyszczanie powietrza – tu parownik sprawdza się również jako filtr powietrza,
  • utrzymywanie wilgotności powietrza na stałym, pożądanym poziomie.

Parownik autoklimy – za co odpowiada?

Schłodzenie powietrza w samochodzie jest procesem wieloetapowym. Układ klimatyzacji w pojeździe działa sprawnie tylko wtedy, gdy poszczególne jego elementy nie są uszkodzone. Parownik jako duży radiator odpowiada za kilka kluczowych działań.

  1. Zanim do parownika dostanie się czynnik chłodniczy, jest on rozprężony do prawidłowego ciśnienia, za co odpowiada zawór rozprężny. W efekcie czynnik zmienia stan skupienia z płynnej na lotną, co zachodzi już w pełni w parowniku.
  2. Specjalna dmuchawa wtłacza powietrze do środka parownika. Masy powietrza przepływające między poszczególnymi rurkami radiatora oddają ciepło do czynnika chłodzącego. Właśnie na tym etapie chłodziwo staje się gazem, a powietrze w kabinie jest schładzane.
  3. Parownik odpowiada nie tylko za schłodzenie powietrza, ale także za jego osuszenie. Wilgoć z powietrza jest skraplana na radiatorze parownika, skąd trafia do specjalnej misy. Ta zaś odprowadza nadmiar wilgoci poza wnętrze auta.

Czujnik temperatury w parowniku

Prawidłowe działanie całego układu jest zależne od tego, czy czujnik temperatury sprawnie pokazuje, jaka jest temperatura. Jest to istotne, gdyż zbyt niska temperatura w parowniku spowodowałaby oblodzenie aluminiowych rurek, co jest szczególnie niebezpieczne zimą. Nieraz to usterka czujnika temperatury jest przyczyną problemów z układem klimatyzacji. W przypadku nabicia np. zbyt dużej ilości czynnika chłodzącego zachęcamy Państwa do sprawdzenia, czy źródłem problemu nie jest właśnie awaria czujnika temperatury.

Jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem parownika?

A co można zrobić, aby odpowiednio zabezpieczyć parownik przed uszkodzeniami? W celu zadbania o to, aby układ klimatyzacji był w możliwie jak najlepszym stanie, zaleca się:

  • wymieniać filtry kabinowe raz na rok lub co 10-15 tysięcy kilometrów – można to robić częściej, jeśli jest taka konieczność,
  • unikać mocnych, intensywnych zapachów,
  • wprowadzać do samochodu możliwie jak najmniej zanieczyszczeń i zapachów,
  • dbać o czystość wewnątrz pojazdu,
  • używać dobrej jakości filtrów kabinowych,
  • przeciwdziałać wolnemu odparowywaniu wilgoci z parownika – w tym celu warto chwilę przed wyłączeniem silnika wyłączyć klimatyzację i przepuścić powietrze przez parownik,
  • możliwie często używać wewnętrznego obiegu powietrza,
  • przy włączonej klimatyzacji pozostawić drzwi i okna zamknięte.

Warto również stosować bezpieczne i wysokojakościowe środki służące do czyszczenia i utrzymywania w dobrym stanie układu klimatyzacji.

Zapchanie się przewodu odprowadzania wody

Przy parowniku znajduje się przewód, który odpowiada za odprowadzanie wody do wspomnianej już misy na wodę. W efekcie zwłaszcza latem pod stojącym samochodem pojawia się plama wody, co jest całkowicie normalne. Jeśli jednak takiej plamy wody nie ma, może to świadczyć o tym, że doszło do zapchania się przewodu odpowiedzialnego za odprowadzanie wody. To z kolei może oznaczać, że na mokrych żebrach parownika:

  • znajduje się pył,
  • rozwijają się bakterie,
  • rosną grzyby.

Jeśli uruchomione auto wydziela zapach rozmoczonych grzybów i pleśni, można przypuszczać, że doszło do zabrudzenia parownika. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji?

Jak prawidłowo dbać o parownik?

Skuteczne dbanie o parownik to nie tylko działania wykonywane w specjalistycznych warsztatach samochodowych. Mogą Państwo samodzielnie zadbać o to, aby nie doszło do pojawienia się grzybów i bakterii. Warto używać środków zaradczych, które są bezpieczne zarówno dla środowiska, jak i dla ludzi. Sięgając po sprawdzone i wysokojakościowe środki do czyszczenia klimatyzacji samochodowej marki Airok mogą Państwo z powodzeniem przedłużyć żywotność zarówno parownika, jak i całego układu klimatyzacji.

  • Rejestracja

Zarejestruj nowe konto
Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub Zresetuj hasło