- Podkategorie: News
- 0 polubień
Za co odpowiada parownik w układzie klimatyzacji?
Sprawne działanie układu klimatyzacji jest uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim każdy element powinien doskonale pełnić swoją funkcję. Układ klimatyzacji jest zamknięty, dlatego obieg czynnika chłodniczego powinien przebiegać w niezakłócony sposób. W tym celu należy dbać o poszczególne elementy tworzące klimatyzację w samochodzie, a jednym z nich jest głęboko ukryty parownik klimatyzacji.
Dlaczego zapomina się o parowniku?
Głównym powodem, dla którego w ogóle zapomina się o obecności parownika, jest jego ulokowanie. Znajduje się on pomiędzy komorą silnika a kabiną pasażerską i jest słabo dostępny. Przyczynia się to także do zapominania o jego odpowiedniej konserwacji i czyszczeniu. Jednakże to właśnie parownik klimatyzacji jest tym elementem układu, który sprawia, że klimatyzacja w ogóle działa tak, jak powinna. Trudnodostępne umiejscowienie parownika przyczynia się do tego, że np. pojawiają się nieprzyjemne zapachy w samochodzie. Niekorzystna lokalizacja utrudnia też odpowiednią diagnostykę parownika, który to nieraz może okazywać nieszczelny.
Główne zadania parownika
Do zadań parownika w układzie klimatyzacji należy „produkowanie” zimnego powietrza potrzebnego latem, a także osuszanie powietrza z wilgoci i ewentualne ogrzewanie go zimą. Parownik odpowiada również za:
- odparowywanie czynnika chłodniczego do postaci przegrzanej pary,
- nagrzewanie powietrza – w przypadku części samochodów można spotkać się z tym, że parowniki pełnią funkcję nagrzewnicy,
- pochłanianie do czynnika chłodniczego ciepła z powietrza, które przepływa przez parownik – klimatyzacja pobiera ciepło, a nie chłodzi,
- oczyszczanie powietrza – tu parownik sprawdza się również jako filtr powietrza,
- utrzymywanie wilgotności powietrza na stałym, pożądanym poziomie.
Parownik autoklimy – za co odpowiada?
Schłodzenie powietrza w samochodzie jest procesem wieloetapowym. Układ klimatyzacji w pojeździe działa sprawnie tylko wtedy, gdy poszczególne jego elementy nie są uszkodzone. Parownik jako duży radiator odpowiada za kilka kluczowych działań.
- Zanim do parownika dostanie się czynnik chłodniczy, jest on rozprężony do prawidłowego ciśnienia, za co odpowiada zawór rozprężny. W efekcie czynnik zmienia stan skupienia z płynnej na lotną, co zachodzi już w pełni w parowniku.
- Specjalna dmuchawa wtłacza powietrze do środka parownika. Masy powietrza przepływające między poszczególnymi rurkami radiatora oddają ciepło do czynnika chłodzącego. Właśnie na tym etapie chłodziwo staje się gazem, a powietrze w kabinie jest schładzane.
- Parownik odpowiada nie tylko za schłodzenie powietrza, ale także za jego osuszenie. Wilgoć z powietrza jest skraplana na radiatorze parownika, skąd trafia do specjalnej misy. Ta zaś odprowadza nadmiar wilgoci poza wnętrze auta.
Czujnik temperatury w parowniku
Prawidłowe działanie całego układu jest zależne od tego, czy czujnik temperatury sprawnie pokazuje, jaka jest temperatura. Jest to istotne, gdyż zbyt niska temperatura w parowniku spowodowałaby oblodzenie aluminiowych rurek, co jest szczególnie niebezpieczne zimą. Nieraz to usterka czujnika temperatury jest przyczyną problemów z układem klimatyzacji. W przypadku nabicia np. zbyt dużej ilości czynnika chłodzącego zachęcamy Państwa do sprawdzenia, czy źródłem problemu nie jest właśnie awaria czujnika temperatury.
Jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem parownika?
A co można zrobić, aby odpowiednio zabezpieczyć parownik przed uszkodzeniami? W celu zadbania o to, aby układ klimatyzacji był w możliwie jak najlepszym stanie, zaleca się:
- wymieniać filtry kabinowe raz na rok lub co 10-15 tysięcy kilometrów – można to robić częściej, jeśli jest taka konieczność,
- unikać mocnych, intensywnych zapachów,
- wprowadzać do samochodu możliwie jak najmniej zanieczyszczeń i zapachów,
- dbać o czystość wewnątrz pojazdu,
- używać dobrej jakości filtrów kabinowych,
- przeciwdziałać wolnemu odparowywaniu wilgoci z parownika – w tym celu warto chwilę przed wyłączeniem silnika wyłączyć klimatyzację i przepuścić powietrze przez parownik,
- możliwie często używać wewnętrznego obiegu powietrza,
- przy włączonej klimatyzacji pozostawić drzwi i okna zamknięte.
Warto również stosować bezpieczne i wysokojakościowe środki służące do czyszczenia i utrzymywania w dobrym stanie układu klimatyzacji.
Zapchanie się przewodu odprowadzania wody
Przy parowniku znajduje się przewód, który odpowiada za odprowadzanie wody do wspomnianej już misy na wodę. W efekcie zwłaszcza latem pod stojącym samochodem pojawia się plama wody, co jest całkowicie normalne. Jeśli jednak takiej plamy wody nie ma, może to świadczyć o tym, że doszło do zapchania się przewodu odpowiedzialnego za odprowadzanie wody. To z kolei może oznaczać, że na mokrych żebrach parownika:
- znajduje się pył,
- rozwijają się bakterie,
- rosną grzyby.
Jeśli uruchomione auto wydziela zapach rozmoczonych grzybów i pleśni, można przypuszczać, że doszło do zabrudzenia parownika. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji?
Jak prawidłowo dbać o parownik?
Skuteczne dbanie o parownik to nie tylko działania wykonywane w specjalistycznych warsztatach samochodowych. Mogą Państwo samodzielnie zadbać o to, aby nie doszło do pojawienia się grzybów i bakterii. Warto używać środków zaradczych, które są bezpieczne zarówno dla środowiska, jak i dla ludzi. Sięgając po sprawdzone i wysokojakościowe środki do czyszczenia klimatyzacji samochodowej marki Airok mogą Państwo z powodzeniem przedłużyć żywotność zarówno parownika, jak i całego układu klimatyzacji.