Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Skuteczne korzystanie z klimatyzacji w samochodzie jest standardem, którego braku praktycznie nikt już sobie nie wyobraża. Nic w tym dziwnego. Postęp technologiczny sprawia, że klimatyzacja samochodowa jest wygodnym rozwiązaniem. Sprawdza się zarówno zimą, jak i podczas upalnego lata. Dobra klimatyzacja zapewni odpowiednio schłodzone wnętrze oraz przejrzyste, pozbawione pary szyby. Jednakże, aby układ klimatyzacji mógł prawidłowo działać, konieczne jest zadbanie o jego stały, regularny serwis. Do tego celu doskonałym wyborem jest również sięganie po wysokiej jakości środki do czyszczenia klimatyzacji samochodowej, które mogą Państwo znaleźć u polskiego producenta, czyli marki Airok. Aby zrozumieć, dlaczego dbanie o stan klimatyzacji jest tak ważne, należy najpierw zdać sobie sprawę, jak działa klimatyzacja samochodowa.

Zasada działania układu klimatyzacji

Warto zacząć od tego, że wbrew powszechnym wyobrażeniom działanie układu klimatyzacji nie jest skomplikowane. Jego budowa w dużej mierze przypomina układ ogrzewania kabiny oraz układ chłodzenia silnika. Tym, co go realnie różni od nich, jest obecność kompresora klimatyzacji. W samochodzie pełni on kluczową funkcję – bezpośrednio odpowiada za sprężanie czynnika odpowiedzialnego za wydajne chłodzenie.

Układ klimatyzacji w samochodzie

Klimatyzacja samochodowa jest to specjalny układ zamknięty, który składa się z kilku istotnych elementów i przewodów, zarówno sztywnych, jak i elastycznych. Cały układ w samochodzie dzieli się na:

  • część niskiego ciśnienia,
  • część wysokociśnieniową.

W układzie krąży odpowiedni czynnik chłodniczy, którego obecność warunkuje sprawne działanie całej instalacji. Odpowiada on również za prawidłowe chłodzenie powietrza, które przez układy wentylacji jest wtłaczane do kabiny samochodu.

Sam układ klimatyzacji w samochodzie składa się z takich kluczowych elementów, jak:

  • kompresor,
  • skraplacz,
  • osuszacz,
  • zawór rozprężający,
  • parownik i wiatrak wentylatora.

Elementy te są połączone sztywnymi i elastycznymi przewodami. Znajdują się w nich ciecz i gaz, które w odpowiednich odcinkach przepływają pod wysokim bądź niskim ciśnieniem. Zrozumienie tego, jak działa klimatyzacja w samochodzie, wymaga wyjaśnienia funkcji poszczególnych jej elementów.

Kompresor klimatyzacji

Pierwszym istotnym elementem klimatyzacji jest kompresor. W praktyce można stwierdzić, że jest to najważniejszy element obecny w całym układzie. Pełni on zadanie swoistej pompy, która odpowiada za sprężanie czynnika krążącego w układzie. Bez kompresora nie byłoby możliwe wprawienie tego czynnika w ruch. Oznacza to, że bez niego klimatyzacja w samochodzie byłaby niemożliwa. A jak działa kompresor?

  • Zasysa rozprężony czynnik z parownika.
  • Wtłacza sprężony czynnik do skraplacza – w ten sposób zmniejsza objętość gazu, usprawniając jego działanie w obrębie całego układu klimatyzacji.

Skraplacz

Kolejnym elementem jest skraplacz. To właśnie do niego wtłaczany jest rozgrzany i sprężony czynnik z kompresora. Funkcją skraplacza jest przede wszystkim chłodzenie, dlatego też często określa się go mianem chłodnicy klimatyzacji. Montowany jest na przodzie samochodu, gdzie dochodzi do obniżenia temperatury czynnika. W tym procesie wykorzystuje się pęd powietrza, jaki powstaje podczas jazdy. Równie przydatne okazuje się to, że w pobliżu znajduje się ciągle pracujący wentylator. Co więcej, to właśnie w skraplaczu, jak sama nazwa wskazuje, dochodzi do zmiany stanu skupienia czynnika z gazowego na ciekły, który następnie trafia do osuszacza.

Osuszacz

Zgodnie z sugerującą nazwą osuszacz ma za zadanie usuwać wilgoć z oleju sprężarkowego, a także z czynnika chłodzącego. Dzięki temu klimatyzacja samochodowa będzie zabezpieczona od powstawania wewnątrz niej np. korozji. Pojawienie się ewentualnej rdzy spowodowałoby zanieczyszczenie czynnika chłodniczego, a co za tym idzie, nawet zablokowanie skraplacza. Dlatego też osuszacz chroni przed tym, a jednocześnie zapewnia filtrowanie i usuwanie pojawiających się zanieczyszczeń. W tym miejscu należy zaznaczyć, że pomimo obecności osuszacza warto zainwestować w wysokiej jakości preparaty służące do czyszczenia np. skraplaczy. Najlepiej stosować nietoksyczne, bezpieczne dla użytkownika polskie produkty marki Airok.

Osuszacz zazwyczaj ma kształt niewielkiego zbiorniczka wypełnionego granulkami. Co do zasady przyjęło się, że wkład takiego osuszacza, zwłaszcza przy umieszczeniu go w chłodnicy klimatyzacji, należy wymieniać raz na dwa lata. Jest to zalecane nawet wtedy, gdy cała klimatyzacja samochodowa działa bez zarzutu. Co więcej, jeśli dochodzi do dowolnego typu ingerencji w układzie klimatyzacji, zalecamy Państwu wymianę osuszacza. Jest to szczególnie istotne w przypadku rozszczelnienia się układu bądź przy okazji wymiany kompresora. Sama wymiana osuszacza w pojeździe nie kosztuje zbyt wiele, a jednocześnie jego niesprawność może poważnie zaważyć na całej klimatyzacji samochodowej.

Zawór rozprężający

W tym miejscu układu dochodzi do rozprężenia czynnika chłodzącego. Gwałtowna reakcja, jakiej jest on poddawany, sprawia, że ciśnienie zmienia się w parowniku, do którego prowadzi zawór rozprężający. Jego zadanie w samochodzie sprowadza się do tego, aby sterować przepływem czynnika klimatyzacji zarówno pod względem ciśnienia, jak i pod względem temperatury gazu.

Parownik i wiatrak wentylatora

Ostatnim elementem tego zamkniętego układu samochodowego jest parownik oraz wiatrak wentylatora. Faktem jest to, że klimatyzacja samochodowa może skutecznie chłodzić kabinę pojazdu tylko dzięki parownikowi. On bowiem odpowiada jednocześnie za chłodzenie oraz usuwanie ciepła z powietrza. Co więcej, właśnie w parowniku ma miejsce osuszenie powietrza i zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego. Tu zamienia się on z cieczy w gaz, odwracając tym samym proces, który miał miejsce w skraplaczu. Przy parowniku obecny jest wiatrak wentylatora, co pozwala na wtłoczenie schłodzonego powietrza do kabiny, a czynnik klimatyzacji jest zasysany przez kompresor, co ostatecznie tworzy opisany zamknięty system klimatyzacji samochodowej.

Jakie czynniki są stosowane w systemach klimatyzacji?

Warto przyjrzeć się temu, jakie czynniki klimatyzacji są stosowane w samochodach. Najczęściej stawia się na substancję R134a. Jest ona tania, ale bardzo szkodliwa dla środowiska, w szczególności dla warstwy ozonowej atmosfery. To sprawia, że coraz częściej odchodzi się od tego czynnika chłodzącego, choć wciąż zdaje się on wieść prym w wielu instalacjach samochodowych. W nowszych samochodach produkowanych zwłaszcza na terenie Unii Europejskiej mogą Państwo spotkać się już z pojazdami korzystającymi z substancji HFO-1234yf. Została ona wprowadzona do użytku w wyniku uchwalenia dyrektywy Komisji Europejskiej. Co więcej, sami producenci samochodów oraz czynników klimatyzacji dość jednogłośnie zgodzili się na stosowanie nowej, bezpieczniejszej dla środowiska substancji chłodzenia w samochodzie.

Po czym poznać, że klimatyzacja w aucie zaczyna szwankować?

Domyślnym stanem jest w pełni poprawnie działająca klimatyzacja samochodowa. Jednak są sytuacje, w których wyraźnie przestaje ona działać. Brak chłodzenia jest dość oczywistą oznaką, że doszło do awarii układu klimatyzacji w aucie. Co jeszcze powinno zwrócić Państwa uwagę?

  • Zaparowane szyby pomimo tego, że już od jakiegoś czasu jest uruchomiona klimatyzacja.
  • Nieprzyjemny zapach pochodzący z otworów wentylacyjnych.
  • Podwyższony poziom hałasu – trudno wychwytywany, zwłaszcza w wyciszonych pojazdach.
  • Zwiększenie zużycia paliwa – również może być niedostrzegalne; nie jest oczywiste, że za ten problem odpowiada układ klimatyzacji w samochodzie.

Przyczyny powyższych problemów eksploatacyjnych mogą być różne. Do braku chłodzenia może prowadzić mała ilość czynnika chłodzącego w układzie lub całkowity jego brak. Z kolei parowanie szyb i brzydki zapach mogą wynikać z zabrudzenia filtra kabinowego. Właśnie z uwagi na ten fakt warto, aby zadbali Państwo o skuteczne, dobrej jakości i bezpieczne środki do czyszczenia klimatyzacji samochodowej.

Z kolei większy hałas oraz zwiększenie się zużycia paliwa mogą mieć kilka przyczyn awarii układu klimatyzacji. Może to być:

  • problem kompresora,
  • niedziałający wentylator w skraplaczu,
  • uszkodzenie zaworu rozprężonego.

Awaria kompresora w klimatyzacji – gdzie szukać rozwiązania problemu?

Bez wątpienia jedną z najpoważniejszych awarii w klimatyzacji samochodowej jest awaria kompresora. Czasami konieczne jest udanie się do warsztatu samochodowego. Aby nie doprowadzić do powstania żadnej usterki, samodzielnie można zadbać o dobry stan całego układu, w tym właśnie kompresora. W samochodach firmowych również warto, aby postawili Państwo na skuteczne środki. Brak dbania o układ klimatyzacji doprowadza do uszkodzenia kompresora. Warto przy tym wiedzieć, że zarówno niewymienianie skraplacza, jak i brak regularnej wymiany osuszacza mogą doprowadzić do przegrzania się sprężarki. W efekcie uszkodzony kompresor przestanie prawidłowo działać, a włączona klimatyzacja będzie wykazywać wskazane we wcześniejszym akapicie problemy.

Czy klimatyzacja działa szkodliwie na zdrowie?

W tym miejscu warto wspomnieć, że działanie klimatyzacji samochodowej z zasady nie jest szkodliwe dla zdrowia. Konieczne jest jednak:

  • rozsądne użytkowanie,
  • regularne czyszczenie i serwisowanie klimatyzacji.

Jeśli nie zadbają Państwo o czyszczenie układu klimatyzacji, mogą w nim rozwijać się grzyby i bakterie, a te nie są dobre dla zdrowia. Właśnie dlatego tak istotne jest zadbanie o to, aby czyścić układ preparatami o najwyższej jakości, zapewniającymi pełne bezpieczeństwo. Dzięki temu układ klimatyzacji nie tylko będzie sprawny przez długi czas, ale również nie będzie miał negatywnego wpływu na Państwa zdrowie i komfort.

  • Rejestracja

Zarejestruj nowe konto
Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub Zresetuj hasło